Přijedeme, opravíme, odjedeme.
To vše v rámci desítek minut nebo jednotek hodin. Podle velikosti opravy a kvality povrchu.
- Výsledná oprava je bezespárá s garancí 3 roky
- Generujeme minimum odpadu
- Rozehříváme pouze tolik směsi, kolik je skutečně potřeba
- Včasná oprava počátečního výtluku prodlužuje životnost vozovky a šetří budoucí náklady
Vyvíjíme a používáme vlastní stroje, kterými jsme realizovali již tisíce oprav asfaltových povrchů, např. pro ŘSD či TSK Praha.

Mikrovlnný cestář FT‑3
Popis využití cestáře FT‑3 v praxi.

1. Příprava
0. – 10. minuta
Odstraníme degradovaný asfalt a připravíme hrany výtluku tak, aby byly ostré. To umožní správné zhutnění a spojení nového a starého asfaltu = bezespárá oprava. Současně tento postup zamezuje deformaci po opravě a zvlnění povrchu v místě opravy.
Po opracování výtluku a hran ho vyčistíme a vyfoukáme.
*Vše pro přípravu výtluku je součástí sestavy.

2. Ohřev výtluku
10. – 45. minuta
Dno, hrana a okolí výtluku se ohřívá šetrně a efektivně mikrovlnným zářením, respektive cestářem FT‑3. Mikrovlny prostupují ohřívaným materiálem a ohřívají ho v celém objemu obrusné vrstvy a horní částí vrstvy ložní (cca 10 cm do hloubky). To nám umožňuje použít pro ohřev výkon 12 kW, aniž bychom spálili pojivo v povrchové vrstvě.

3. Příprava směsi
10. – 45. minuta
Směs ohříváme v mikrovlnných pecích během ohřevu výtluku. Za maximální dobu ohřevu cestářem ohřejeme 150 kg asfaltové směsi. Speciální směs Microwa-mix má stejnou jakost a splňuje stejné normy jako konvenční asfaltové směsi (AC11; AC22; SMA).
*Je možné ohřát pouze nezbytné množství asfaltové směsi.
*Odpadá závislost na obalovně, s teplou balenou směsí je možné pracovat i když jsou obalovny uzavřeny.

4. Dokončení bezespáré opravy
45. – 60. minuta
Horkou směsí vyplníme vyhřátý výtluk a vše zhutníme a začistíme. Nový materiál se díky mikrovlnnému ohřevu spojí s původním. Vytvoříme tak bezespárou trvalou opravu, která je ihned připravena k plnému využití.
Sestava s mikrovlnnou pecí FF‑9
Popis využití sestavy FF‑9 v praxi.

1. Příprava
1. – 2. minuta
Mobilní přívěsná sestava s mikrovlnnou pecí FF‑9 přijíždí na místo opravy. To se označí dopravním značením.

2. Ohřev směsi
3. – 13. minuta
Do pece se vloží 25kg pytel s novou asfaltovou směsí, která se v ní šetrně a rovnoměrně ohřeje na cca 160 °C. Mezitím je čas na očištění výtluku.

3. Vsypání a rozhrnutí směsi
13. – 16. minuta
Ohřátá asfaltová směs (její teplotu lze zkontrolovat speciálním teploměrem) se vsype do výtluku a rozhrne hrablem.

4. Hutnění směsi
16. – 20. minuta
Opravené místo se zhutní hutnící deskou.

5. Dokončení opravy
21. – 30. minuta*
Kvalitní oprava je kompletně hotová. Vozík s mikrovlnnou pecí odjíždí a po opraveném výtluku je možné po lehkém vychladnutí jezdit.
Opravené místo má teplotu nižší než 40 °C.
*Tento údaj závisí na velikosti výtluku a počtu ohřívaných pytlů (jeden velký výtluk = 75 kg směsi = 3 pytle = 30 minut).
Časté dotazy
Nejen na českém. Inovativní mikrovlnný systém FUTTEC, který jsme vyvinuli ve spolupráci s Ústavem chemických procesů Akademie věd ČR a s VUT v Brně, má český patent a již jsme zažádali také o patenty v EU a dalších sedmi zemích celého světa od USA až po Japonsko.
Ministerstvo dopravy ČR navíc vydalo v dubnu 2023 nové technické podmínky, které naši technologii uznávají jako oficiální postup údržby pozemních komunikací.
Dnes už mají mikrovlny širší využití než jen známý ohřev jídla. Principem našeho patentu je mikrovlnné záření s frekvencí 2 450 MHz, které dokáže šetrně ohřát směs asfaltu a kameniva na kontrolovanou teplotu 120 až 160 °C. Asfaltové pojivo na hranici neporušené vozovky a výtluku tak změkne, ale nepoškodí se.
Pak se do výtluku přidá dávkovaná asfaltová směs odpovídající poškozené části silnice, která je také ohřátá pomocí mikrovln, a vše se zhutní. Výsledkem je dokonalá bezespárá a trvanlivá oprava výtluku, která uvede vozovku do původního stavu. FUTTEC® rovněž vytvořil vlastní speciální balenou asfaltovou směs, která je pro tento způsob oprav nejvhodnější.
Pracují na zcela odlišném principu. Infrazářiče, využívané při opravách infračervenou technologií, mohou nevratně poškodit asfaltové pojivo v okolí výtluku, protože ho rozehřejí na několik stovek °C. Z přehřátého asfaltového pojiva se při tom uvolňuje toxický dým, který může ohrozit zdraví pracovníků a negativně ovlivnit životní prostředí. Ohřátý prostor poté silničáři mechanicky rozhrabou, vyplní často nehomogenním, recyklovaným materiálem, prolijí asfaltovým pojivem, sjednotí a zhutní.
Zpočátku vše vypadá dobře, avšak místa s nedostatkem asfaltového pojiva po čase podlehnou erozi a výtluk se opět vytvoří. Infračervená technologie – ačkoli se na našich silnicích k opravám výtluků využívá – není na rozdíl od patentované mikrovlnné technologie FUTTEC® oficiálně uznaným postupem údržby pozemních komunikací, schváleným ze strany Ministerstva dopravy ČR.
Oprava výtluku mikrovlnnou technologií je bezespárová. Při hutnění se doplňovaná asfaltová směs přirozeně prolne s původní vozovkou a výtluk se tak uzavře. Nevznikne žádný netěsný spoj, do něhož by mohla zatékat voda a silnici dále narušovat. Opravy technologií FUTTEC® proto vydrží mnohem déle než opravy jinými metodami, které využívají frézování povrchu.
Oprava výtluku je rychlá, trvá 30 minut až 1 hodinu a navíc nevyžaduje silniční uzavírku. To celý proces výrazně zlevňuje a významně se zvyšuje bezpečnost a plynulost dopravy: řidiči nemusejí stát v kolonách a hledat objízdné trasy.
Uvolňované emise CO2 jsou mnohem nižší než u ostatních běžně využívaných technologií. Při samotné opravě navíc není zbytečně odstraňován materiál z okolí výtluku, který proto není potřeba odvážet a likvidovat. Silnici není nutné uzavírat, takže se netvoří kolony a nenajezdí se kilometry po objízdných trasách.
Oprava mikrovlnami je při dodržení technologických postupů pro pracovníky čety, kteří se pohybují v bezprostřední blízkosti mikrovlnného zářiče, zcela bezpečná. Stejně tak nemá jakýkoli negativní vliv na okolí. Bezpečnost práce a vliv na okolní životní prostředí byly důkladně posouzeny příslušnými státními zkušebnami a orgány a jejich dobrozdání jsou k dispozici všem zájemcům.



