Radikálně měníme způsob údržby asfaltových povrchů
Přesvědčte se, že opravy vozovek je možné dělat rychle, efektivně, levněji a udržitelně. Včasné a preventivní mikrovlnné opravy totiž zabraňují nepříjemným dopravním uzavírkám a šetří náklady na údržbu.
Vlastní monitoring
Analýza dat
Preventivní opravy
Na jakémkoli novém asfaltovém povrchu se vlivem počasí a provozu objeví za pár let praskliny, často ještě v záruční době vozovky. Praskliny se brzy promění ve výtluky a ty, pokud se rychle neopraví, znemožní bezpečné užívání komunikace. To si vyžádá havarijní dočasné či dokonce generální opravy, které jsou náročné nejen finančně, ale i společensky, protože přináší nepříjemné a dlouhé uzavírky dopravy.
Prevencí zbytečných nákladů a předpokladem efektivního přístupu je pravidelný monitoring výtluků. FUTTEC se spolu s vývojem mikrovlnných zařízení pro neinvazivní opravy výtluků zabývá proto i vývojem chytrého systému sběru a vyhodnocení údajů o stavu vozovky s využitím objemných dat (big data) a umělé inteligence (AI). Monitoring tak umožňuje navrhnout včasnou opravu mikrovlnami. Součástí takového ekosystému je i vlastní asfaltová směs pro mikrovlnné ohřevy, která vylepšuje rychlost a kvalitu opravy.
Právě monitoring poškození a preventivní včasné opravy povrchů přináší výrazné úspory v údržbě asfaltových vozovek. Preventivní opravy mikrovlnnou technologií snižují náklady správců komunikací na údržbu o více jak polovinu. Navíc je lze provádět i v zimě a předcházet tak rozšiřování poškozených ploch, což umožňuje vyhnout se nákladným opravám a výrazným omezením dopravy.
Vyvíjíme a používáme vlastní stroje
Nově vyvinutá mikrovlnná zařízení, zejména cestáře FT-3 a pece FF-9, nám umožnila provést již tisíce oprav asfaltových povrchů, např. pro ŘSD či TSK Praha.
Bezproblémové havarijní opravy asfaltových povrchů
Havarijní rychlé opravy ohřátou směsí
Už oprava vozovky teplou směsí ohřátou v mikrovlnné peci a zhutněnou do výtluku vydrží déle. Je rychlá a pro svoji flexibilitu také ekonomicky výhodná. Jde však jen o dočasné řešení před plánovanou generální opravou.
Rychlé opravy mikrovlnným systémem
Před komplexní opravou exponovaných silnic je vhodné použít mikrovlnný cestář, který zahřeje okraje výtluků tak, aby se teplá směs propojila s povrchem vozovky zcela beze spár, což životnost opravy podstatně prodlouží.
Nejefektivnějším způsobem jsou preventivní opravy vozovek, na nichž se monitorují už počáteční výtluky. Ty lze mikrovlnným systémem opravit dokonale a poskytnout správci komunikace dokonce tříletou záruku.
Proč zvolit k opravě vozovky mikrovlnný systém?
Beze spár
Jedině mikrovlnná technologie oprav vozovek zajišťuje bezespáré spojení asfaltové směsi. Vhodné pro celou řadu pytlovaných asfaltových směsí podle konkrétní potřeby.
Rychle
Mikrovlnné prohřátí výtluku trvá 30 minut, asfaltová směs se v peci ohřeje za 10 minut. Není třeba dlouhých a nákladných uzavírek komunikací.
Celoročně
Mikrovlnné opravy lze bez problémů provádět celoročně, a to i v zimě až do minus 10 stupňů Celsia.
Se zárukou
Díky bezespárovosti a vodotěsnosti je oprava trvalá, uvede vozovku do téměř původního stavu, a proto lze na ni poskytnout záruku 3 roky.
Úsporně
Včasné a preventivní opravy výtluků redukují náklady na údržbu vozovek na polovinu.
Udržitelně
Mikrovlnné opravy snižují množství odpadů, produkují výrazně méně CO2 a nemají negativní vliv na zdraví ani životní prostředí.
Časté dotazy
Nejen na českém. Inovativní mikrovlnný systém FUTTEC, který jsme vyvinuli ve spolupráci s Ústavem chemických procesů Akademie věd ČR a s VUT v Brně, má český patent a již jsme zažádali také o patenty v EU a dalších sedmi zemích celého světa od USA až po Japonsko.
Ministerstvo dopravy ČR navíc vydalo v dubnu 2023 nové technické podmínky, které naši technologii uznávají jako oficiální postup údržby pozemních komunikací.
Dnes už mají mikrovlny širší využití než jen známý ohřev jídla. Principem našeho patentu je mikrovlnné záření s frekvencí 2 450 MHz, které dokáže šetrně ohřát směs asfaltu a kameniva na kontrolovanou teplotu 120 až 160 °C. Asfaltové pojivo na hranici neporušené vozovky a výtluku tak změkne, ale nepoškodí se.
Pak se do výtluku přidá dávkovaná asfaltová směs odpovídající poškozené části silnice, která je také ohřátá pomocí mikrovln, a vše se zhutní. Výsledkem je dokonalá bezespárá a trvanlivá oprava výtluku, která uvede vozovku do původního stavu. FUTTEC® rovněž vytvořil vlastní speciální balenou asfaltovou směs, která je pro tento způsob oprav nejvhodnější.
Pracují na zcela odlišném principu. Infrazářiče, využívané při opravách infračervenou technologií, mohou nevratně poškodit asfaltové pojivo v okolí výtluku, protože ho rozehřejí na několik stovek °C. Z přehřátého asfaltového pojiva se při tom uvolňuje toxický dým, který může ohrozit zdraví pracovníků a negativně ovlivnit životní prostředí. Ohřátý prostor poté silničáři mechanicky rozhrabou, vyplní často nehomogenním, recyklovaným materiálem, prolijí asfaltovým pojivem, sjednotí a zhutní.
Zpočátku vše vypadá dobře, avšak místa s nedostatkem asfaltového pojiva po čase podlehnou erozi a výtluk se opět vytvoří. Infračervená technologie – ačkoli se na našich silnicích k opravám výtluků využívá – není na rozdíl od patentované mikrovlnné technologie FUTTEC® oficiálně uznaným postupem údržby pozemních komunikací, schváleným ze strany Ministerstva dopravy ČR.
Oprava výtluku mikrovlnnou technologií je bezespárová. Při hutnění se doplňovaná asfaltová směs přirozeně prolne s původní vozovkou a výtluk se tak uzavře. Nevznikne žádný netěsný spoj, do něhož by mohla zatékat voda a silnici dále narušovat. Opravy technologií FUTTEC® proto vydrží mnohem déle než opravy jinými metodami, které využívají frézování povrchu.
Oprava výtluku je rychlá, trvá 30 minut až 1 hodinu a navíc nevyžaduje silniční uzavírku. To celý proces výrazně zlevňuje a významně se zvyšuje bezpečnost a plynulost dopravy: řidiči nemusejí stát v kolonách a hledat objízdné trasy.
Uvolňované emise CO2 jsou mnohem nižší než u ostatních běžně využívaných technologií. Při samotné opravě navíc není zbytečně odstraňován materiál z okolí výtluku, který proto není potřeba odvážet a likvidovat. Silnici není nutné uzavírat, takže se netvoří kolony a nenajezdí se kilometry po objízdných trasách.
Oprava mikrovlnami je při dodržení technologických postupů pro pracovníky čety, kteří se pohybují v bezprostřední blízkosti mikrovlnného zářiče, zcela bezpečná. Stejně tak nemá jakýkoli negativní vliv na okolí. Bezpečnost práce a vliv na okolní životní prostředí byly důkladně posouzeny příslušnými státními zkušebnami a orgány a jejich dobrozdání jsou k dispozici všem zájemcům.
Chcete se
na něco zeptat?
Ondřej Rušikvas
Obchodní ředitel